|
| |
Výroční setkání AUTOSEKCE
22.listopadu 2012
Výroční setkání AUTOSEKCE se uskutečnilo ve čtvrtek 22. listopadu v restauraci „U Matouše“. Vydařené akce, zakončené skupinovou fotkou, se zúčastnilo více než 20 členů, což se na běžných setkáních nestává.
Text a foto: M. Květoň
Rotující setrvačníky
9. června 2012
Pohodové setkání sběratelů stabilních motorů, parních strojů, traktorů a dalších starých strojů se ve skanzenu Solvayovy lomy uskutečnilo letos již po deváté. Úroveň této akce roste rok od roku a s ní i počet vystavovatelů a návštěvníků. Nejinak tomu bylo i letos. Na několika následujících fotkách se pokusím představit vám to nejzajímavější. Je to ale velice těžké, protože člověk opravdu nevěděl, kam dřív…
|
|
|
Dumper DR 30 býval v minulosti k vidění na všech větších stavbách i v lomech. Do dnešních dnů se jich zachovalo velice málo |
Model parní oračky Fowler staví jeho tvůrce již několik let a na „Setrvačníky“ vždy přijde ukázat, jak je daleko. Takové řemeslo se nedá popsat, to se musí vidět |
Krásně renovovaný traktor Lanz Bulldog nepotřebuje další komentář |
|
|
|
Francouzský traktor Latil v nálezovém, leč pojízdném stavu. Vyznačuje se tím, že má všechna kola řízená |
Tahle mašinka patří k pravidelným účastníkům „Setrvačníků“ |
Nádherný parní stroj není modelem žádného existujícího stroje, ale „volnou tvorbou“ autora |
|
|
|
Dva krásné stabiláky. Ten s červeným setrvačníkem je Kokora |
Krásně renovovaný německý traktor Normac |
|
|
|
Funkční replika Ottova atmosférického plynového motoru |
Úzkorozchodný parní jeřáb kdysi nejspíš sloužil u nějaké dřevařské společnosti v horách amerického Středozápadu |
Stroj na výrobu povřísel (vlevo dole) byl předváděn v chodu |
|
|
|
Zajímavé řešení pohonné jednotky Sachs pro motorové kolo |
Dokonalá renovace traktoru Zetor 15, který byl prvním v úspěšné řadě traktorů brněnské Zbrojovky |
|
Foto a text : Michal Květoň
Concours d’Elegance Chateau Loučeň 2012
12. - 13.5.2012
Soutěže elegance neboli Concours d’Elegance jsou nejprestižnějšími přehlídkami těch nejskvostnějších vozidel. Jejich historie sahá až do 17. století, kdy se samozřejmě jednalo o kočáry, a svůj zlatý věk prožívaly v meziválečném období. Dnes je tento název spojován v první řadě s přehlídkami dokonalých a vzácných veteránů a názvy Pebble Beach nebo Villa d’Este jsou pojmy, které zrychlí tep každého milovníka historických automobilů. Tradici soutěží elegance konaných v předválečném Československu však přetrhlo téměř půlstoletí komunistické diktatury. Organizátoři 1. ročníku Concours d’Elegance Chateau Loučeň se pokusili tuto tradici obnovit – doufejme, že natrvalo. Na přehlídce bylo k vidění 70 automobilových skvostů jak klasických, tak z poválečného období. Loučeň navštívilo také několik členů Autosekce. Pro ty, kteří zde nebyli přinášíme alespoň několik fotografií.
|
|
|
Bugatti 49 (1932) Karola Pavlů |
Mercedes-Benz 500K, typ C (1934) Tomáše Kalkuse |
Rolls-Royce Phantom 1 (1928) Františka Kudely |
|
|
|
Rolls-Royce Phantom 1 (1926) Mariana Bednárika |
Minerva AF (1925) Jiřího Dumbrovského |
Duesenberg J Tourster Phaeton (1930) Antona Kiaba |
|
|
|
Wikov 7/28 Sport (1929) Stanislava Kargera |
Praga Golden (1935) Karla Martinovského |
Laurin & Klement F (1907) Ladislava Samohýla |
Foto : Karel Roztočil
Text : Michal Květoň
Soutěž Elegance historických vozidel - Roztoky u Prahy
8.5.2012
V úterý 8. května se konal již 33. ročník Soutěže elegance historických vozidel v zámeckém parku v Roztokách u Prahy. Navzdory poněkud omezenému prostoru, způsobenému rekonstrukcí zámku, zde bylo opět k vidění množství krásných a zajímavých aut. Aktivní zastoupení zde měla i Autosekce díky manželům Sládkovým a jejich Tatře 75
|
|
|
Mirkovu Tatru všichni známe. Zde si však račte povšimnouti, že „chaffeur“ předvádí svoje zbrusu nové pumpky dobového střihu. |
Obdivováním veteránů dochází k dehydrataci organismu, kterému je nutno doplňovat provozní kapaliny. Václav Zapadlík se ani při této bohulibé činnosti nevyhnul autogramiádě. Jiří Čáp za ním se mračí. Asi proto, že má místo pivka nanuka. |
|
|
|
Sears z roku 1907 v nálezovém, leč pojízdném stavu. Když jej ale člověk porovná s technikou Fordu N z roku 1906… |
|
|
|
…řekne si, zda by ten rok výroby neměl být asi tak o 7 až 10 let starší. Pokud ne, vkrádá se otázka, zda také ve Spojených státech neměli začátkem minulého století nějakého Járu Cimrmana, který ostatním vlídně ukazoval: „Přátelé, tudy ne. Tudy cesta nevede.“ |
Buick; rok výroby jsem bohužel „neudržel“… |
|
|
|
K Roztokám patří kromě krásných starých aut také pohoda, oživená dobovými rekvizitami a posádkami v dobovém oblečení. |
Čtyřválcová, u nás dosti vzácná FN z roku 1924; ještě, že to tam je napsané. |
|
|
|
Ford A Sedan (1931) |
Nádherný Walter Lord z roku 1932. Nebýt té Cortiny za ním, byla by to dokonalá fotka. |
Sošný Pontiac |
|
|
|
V luxusní limuzíně Renault z roku 1936 nechyběl bar s mramorovou stolní deskou. |
Krásný kabriolet Tatra 57A z roku 1936 |
|
Foto a text : Michal Květoň
Májová jízda veteránů
28.4.2012
V sobotu 28. dubna uspořádala AUTOSEKCE ve spolupráci s Museem Stará čistírna v Bubenči „Májovou jízdu veteránů“. Akce se dokonale vydařila, včetně nádherného počasí. Již od 9 hodin přijížděli první účastníci, kterých bylo nakonec 17. Nejstarším automobilem byl Renault z roku 1903 pana Jana Zápotockého z Jičína, odkud byla také Laurinka pana Michala Horčičky. Tuto dvojici decentně doplňovala SIMA Standard Ivo Daňka. Ve značkové „přesile“ byly Škodovky, což je celkem pochopitelné, ale tři „Kachny“ ze spolku fandů vozů Citroen 2CV jim zdatně šlapaly na paty. K vidění byly dále dva Mercedesy 280, IFA, Lada Niva v policejní verzi, Porsche, Rolls Royce Silver Shadow a Jaguar E. V hale Staré čistírny, kterou zdobily zdařilé kresby aut a čarodějnic žáků Umělecké školy v Praze 6, byly vystaveny motocykly ze sbírek Miloše Myslivce a Jaroslava Janáčka, a před odpolední spanilou jízdou také všechny tři „Kachny“. V galerii byla k vidění výstava obrazů Václava Zapadlíka, Petra Ptáčka, Jiřího Rameše, Pavla Holého, fotografií Michaela Květoně a modelů Zbyňka Zikmunda.
Krátce po 14. hodině odjely všechny automobily na projížďku přes Císařský ostrov k Výstavišti. Zde jsme udělali zastávku a zaparkovaná auta byla za několik minut obklopena zvědavými diváky. Po půl hodině jsme se stejnou cestou vrátili do Staré čistírny. Součástí akce byl také kviz a poznávání aut na fotografiích. Po páté hodině odpolední bylo vyhlášení výsledků a spokojení účastníci se rozjeli domů.
Spolupráce se Starou čistírnou je výborná a už se můžeme těšit na další společné akce.
|
|
|
Crossové a soutěžní motocykly ze sbírky J. Janáčka |
Citroeny 2CV a v pozadí BMW R-51 |
Laurinka z roku 1924 Michala Horčičky z Jičína |
|
|
|
Tomu chaffeurovi to ale slušelo… |
Renault z roku 1903 s rodinou Zápotockých z Jičína |
Rolls Royce Silver Shadow pana Karla Kota |
|
|
|
Nerozlučná dvojice: SIMA Standard a Ivo Daněk |
Na Májové jízdě vládla pohoda jako ve staré dobré Anglii |
|
|
|
Půlhodinová zastávka před Výstavištěm v Holešovicích |
|
|
|
Soustředění účastníci hádají, jaká auta jsou na fotkách |
Maestro Zapadlík a Ivo Daněk se s námi rozloučili již na Výstavišti |
Manželé Penížkovi a jejich Jaguar E |
|
|
|
„Policejní šéf“ v civilu Jiří Čadek a jeho zásahové vozidlo |
Youngtimery zaparkované před kotelnou |
V galerii byla výstava obrazů, fotografií a modelů. |
Text a Foto : Michal Květoň
Vernisáž u Matouše
8.2.2012
Ve čtvrtek 8. února se na pravidelném posezení Autosekce konala malá vernisáž nových obrazů našich výtvarníků Václava Zapadlíka, Jirky Rameše, Petra Ptáčka a Pavla Holého. Zájem byl značný a objednávky se jenom hrnuly.
|
|
|